Vi har 95 gjester og ingen medlemmer på besøk.

Hvordan se på kunst? — som malerier og andre former for visuelt uttrykk

Written by

"Kunst gir oss muligheten til å finne oss selv og miste oss selv på samme tid" — Thomas Merton, ”Vi ser alle på de samme tingene, likevel ser vi forskjellige ting" — Claude Monet

HVA ER KUNST?

Alle har en forskjellig oppfatning om hva kunst er. De fleste av oss nøyer oss med å si dårlig kunst, eller bra kunst, det likte jeg, eller noe så forferdelig. Vår oppfatning av kunst er formet av egne perspektiver og erfaringer, fra barndom, foreldre, oppvekst, eller venner.

Fra museumsbesøk, lærere, fra skulpturer i parken.

Kunst er over alt, hvis vi først begynner å se. Jeg er gammel nok til å ha tøffet med toget gjennom gamle Øst-Tyskland, på vei fra Roma via Paris.

Kontrasten som møtte meg på den øst-tyske togperrongen var overveldende, og like overveldende var følelsen av at her var det kaldt, virkelig skremmende gjennomtrengende kaldt.

Det var 30 plussgrader sommer og en vakker orange solnedgang, men så kjølig at strikkegenseren måtte på. Ingenting i landskapet, i byen eller på tog-perrongen snakket til følelsene, ingen skulpturer, ikke engang et vakkert ansikt på en reklameplakat. Kan ikke huske jeg så blomster heller, bare en lang rad øst-tyske vakter i høye boots av tykkeste lær. Ingen smil, ingenting overflødig annet enn utsmykning av medaljer på de stramme uniformene.

Først når omgivelsene blir ribbet for kunst og visuelle utrykk, skjønner vi hvor viktige de er å ha rundt oss, for kunst snakker til hjertet og vekker ofte ubevisste følelser i oss.

Kunst kan beskrives som noe som er skapt med fantasi og ferdighet, malerier, skulpturer eller tegninger som eksempler. Felles er at kunstuttrykket er noe som formidler en ide` eller en følelse.

Vakkert, provoserende eller likegyldig, det er opp til øynene som ser.

Kunst kan gjerne være skjønne farger som matcher sofaen, men er kunstverket kjært og meningsfylt, er det ingenting i veien for at sofaen må føye seg etter blåtonene i yndlingsmaleriet.

HULE-MALERI

Menneskerasen har uttrykt seg kunstnerisk så lenge vi har gått på jorden, eller i alle fall så lenge vi kjenner til.

Et av de eldste hulemaleriene som er oppdaget, er å finne i El Castillo (slottet) en grotte på kysten av Cantabria nord i Spania.

Det er minst 40.000 år gammelt og maleriene ser ut som hånd-sjablonger, eller håndtrykk sprayet med maling, ikke så ulik dagens graffiti.

Hulemaleriene som er funnet rundt om i verden fra den tid er bemerkelsesverdig like, for det meste malte de dyr, mennesker dukker hovedsakelig opp på samme måte som håndtrykkene i grotten i Spania.

Noen har teorien om at hulemaleriene var en måte å kommunisere med andre, mens andre mener de har en religiøs eller seremoniell hensikt.

Da som nå var det en fordel å forstå kunst, eller budskapet, ettersom det er en måte å kommunisere på, men noen ganger taler følelsen for seg selv, og ikke alle budskap trenger tolkning,

De kan bare nytes!

HVORDAN SE PÅ KUNST?

Du står i et museum. Du får en følelse av noe når du ser på et maleri på veggen, velbehag, uro, sinne eller du føler for å le, men du vet ikke hvordan du skal beskrive det du ser og opplever.

Ved siden av deg står en nydelig person som du så veldig gjerne vil bli kjent med.

Her er en enkel guide i tre trinn for å få folk til å skjønne at du vet hva du prater om;

Beskrivelse:

  • Beskriv hva du ser uten å tolke det.
  • Beskriv kunstnerens bruk av farver, hvor mange, mørke lyse?
  • Hvordan har kunstneren brukt farvene? Tynt lag, tykt, rene farger, blandet?
  • Hvilke utstyr har kunstneren brukt? Pensel, svamp, malekniv?
  • eller tatt malespannet og kastet det på?
  • Beskriv teksturen, glatt, ruglete, skarp eller bare merkelig?
  • Beskriv linjene i verket, hvilke former ser du, rette som en jernbanelinje, eller myke som en kropp?

Analyse:

  • Dras dine øyner til et bestemt sted på maleriet?
  • Ser du elementer som skiller seg ut i komposisjonen?
  • Er komposisjonen balansert?
  • Får maleriet deg til å tenke på bevegelse, hvis så, hvordan viser kunstneren dette?
  • Ser maleriet flatt ut, eller får det deg til å tenke på dybde og rom, kanskje til og med tredimensjonalt?
  • Hvor tror du kunstneren har vært når bildet ble malt?

Tolkning:

  • Hva slags stemning eller følelse får du fra maleriet?
  • Hvis du kunne forestille deg selv inne i motivet, hvordan føles det?
  • Hva slags lyder ville du hørt?
  • Hvorfor tror du kunstneren valgte å male akkurat dette motivet?
  • Hvilke del av maleriet tror du kunstneren var mest opptatt av, og hvorfor tror du det?
  • Hva liker du, eller misliker med dette motivet?
  • Jo mer du ser, dess mer vil du oppdage.
  • Hvis ikke den nydelige personen ved siden av deg spanderer kaffe, er det ikke min feil!

BARN OG KUNST

Noen ganger undres jeg over hvorfor jeg selv aldri stoppet å male. Når jeg tenker tilbake på barndommen, var jeg intuitiv, formene var stort sett runde, og fargene var mange.

For meg var det ikke bare et ønske om å uttrykke, jeg ville vinne tegnekonkurranser!

Som alltid endte opp med irriterende nummer to, fordi vi hadde en veldig spennende, flink farverik jente fra Uganda i klassen.

Da måtte jeg lære for å mestre, for jeg husker fremdeles den hemmende følelsen det gav når jeg ville uttrykke en bestemt ting, uten å få det til.

For meg ble kunsten en måte å beherske et håndverk blandet med ønsket om å kommunisere, å uttrykke.

Utrykke noe som ikke alle trenger å like eller forstå, et ordløst språk som ikke behøver å treffe andre enn de som hører meg. Og jeg har ikke forandret meg et spor, jeg vil fremdeles få det til, og kjeder meg når jeg behersker.

Da er det på tide å lære mere, gå videre, jeg har mistet noe av impulsiviteten fra den gang, men vi har alle noe å jobbe med.

Undres hva barna på førskolen her oppe mener om kunst...

En glad gjeng med spanske barn i 5 års alderen møter meg bak en inngang som er dekket av den rødeste type bougainvillea.

Først noen festlige minutter fordi damen som kommer snakker så rart spansk, og jeg er så fornøyd med å kunne glede dem!

Jeg spør en pratsom blid liten gutt hva han tenker på når han hører ordet kunst..

Han ser rart på meg lenge, som om det går opp for ham at rare spørsmål fra rare damer med rart språk har en sammenheng.

Så blir han stille lenge, setter seg på huk og begynner å tegne med kritt på asfalten, han synes å mene at ord er fullstendig overflødig.

Han forsvant etter to minutter når en liten sjørøver kom, men jeg fikk svar på mitt spørsmålet, samt minnet på at ingen er så gode, intuitive og ekte kunstnere som barn.

KUNST FOR ALLE

I byen jeg bor, er kunsten, eller mat for sjelen som det kalles her i sør, overalt og alle steder.

I parker, på gater og torv, og maleriene plasseres ofte som veggmaleri på bolighus og bygninger som ikke er kunstverk i seg selv.

Et stort prosjekt hvor lokalkjente, ikke så lokale, og dyktige kunstnere deltar, og hvert år dukker det opp nye flotte kunstverk, noen ganger gigantiske malerier, gjerne over tre bygninger.

Så hvordan se på kunst?

Hvorfor ikke på en benk med en iskrem en spansk varm ettermiddag.... blir du lei av å se på veggmaleriet, dukker det sikkert opp en mann som henger opp klesvasken midt i maleriet.

Da kan du jo se på han en stund og tenke på ham som en installasjon, mens hans skjorter på en snor lager en ganske så fargerik palett.